Hoe worden de waardes van coureurs en teams bepaald?

Ieder jaar krijgen we veel vragen van deelnemers over de waarderingen die wij aan de coureurs en teams geven. We gaan jullie daarom dit jaar extra uitleg geven waarom we tot bepaalde beslissingen zijn gekomen. Overigens staan de waardes voor 2019 vast, er gaan dus geen aanpassingen meer komen op basis van jullie feedback ;-)

Het uitgangspunt bij het spel is altijd dat de echte toppers bij de start van het seizoen nog niet beschikbaar zijn, je moet deze echt verdienen met je prestaties in de eerste GP’s van het jaar. De teams en coureurs van Repsol Honda, Monster Yamaha en Ducati Corse zijn daarom (nog) niet te betalen.


Repsol Honda

Het eerste team dat we presenteren: REPSOL HONDA.

De toppers van het veld! Regerend kampioen en ook dé favoriet voor het komende seizoen. Natuurlijk zijn ze het duurste team, net als vorig jaar beginnen ze op 26M. Maar de concurrentie heeft niet stil gezeten, dus de verschillen zijn kleiner bovenin. Marquez is natuurlijk de coureur met de hoogste waarde, maar is wel wat lager ingeschaald dan vorig jaar. Dit om hem ook wat later in het spel toch eerder te kunnen kopen. Ondanks zijn polsblessure verwachten we van Lorenzo meer dan van Pedrosa vorig jaar, hij is daarom iets duurder dan zijn voorganger, maar we zien hem nog niet zo sterk als Marquez.


Monster Yamaha

Het tweede team in onze reeks: MONSTER YAMAHA.

De eerste uitdager. Rossi en vooral Viñales zullen alles op alles zetten om het dit jaar een stapje beter te doen dan vorig jaar. Met slechts één overwinning was 2018 niet het beste jaar in de geschiedenis van het roemruchte merk. Maar met een 2e plek in het teamklassement en een 3e en 4e plek in de WK-stand werden er toch voldoende punten gescoord om bovenin het spel mee te blijven draaien.


Ducati Corse

Het team dat de laatste jaren misschien wel de grootste stappen heeft gezet. Kon je in 2017 en 2018 nog starten met de italianen in je team voor GP1, na de resultaten van afgelopen seizoen kan dat natuurlijk niet meer. Ducati is nu even duur als de Yamaha’s en Dovi is de nummer 2 coureur in de waardelijst. Danilo Petrucci heeft zijn waarde voor Ducati de laatste jaren al bewezen bij Pramac en mag het daarom nu gaan proberen op de fabrieksmachine. Daarmee wordt de schade van het vertrek van Jorge Lorenzo behoorlijk beperkt, maar we schatten Petrucci niet zo hoog in als zijn Spaanse voorganger aan de start van het vorige seizoen.


Team Suzuki Ecstar

The best of the rest van het afgelopen seizoen. Maar liefst 9 podiumfinishes behaalden de mannen van Suzuki in 2018 waar Alex Rins vooral een zeer sterk slot van het jaar kende en afsloot met twee 2e plaatsen op rij. Of het afscheid van de vaak wat onvoorspelbare Andrea Iannone een echte verzwakking voor het team is, weten we niet. Zijn vervanger Joan Mir reed in ieder geval een erg solide Moto2 jaar wat hem de 6e plek in het WK opleverde.

Dat er iets van Suzuki in je eerste team start lijkt bijna wel een zekerheidje, maar ga je voor het team of is Alex Rins een coureur waar je niet omheen kan?


Red Bull KTM

Het Oostenrijkse fabrieksteam gaat zijn derde MotoGP jaar in. Waar de eerste twee seizoenen helemaal in het teken van testen en ervaring opdoen stonden moet er nu een definitieve stap in de subtop gezet gaan worden. Het aantrekken van Johann Zarco is daarvoor wel de belangrijkste ontwikkeling. De talentvolle Fransman, vorig jaar goed voor 2 pole positions, is dé nieuwe nummer 1 rijder voor KTM. Samen met Pol Espargaro zal hij de sprong over de satelliet-teams van Yamaha en Ducati moeten gaan maken. Was de podiumfinish van Espargaro in Valencia 2018 een voorbode voor een sterk 2019?


Pramac Ducati

De mannen die altijd het gevecht met grote broer Ducati Corse aan willen gaan. Rijden op bijna hetzelfde materiaal en testen soms nieuwere onderdelen in dienst van het nummer 1 team. Jack Miller is de onbetwiste nummer 1 coureur van het team. De winnaar van de TT van 2016 pakte vorig jaar nog een pole tijdens de knotsgekke GP van Argentinië en rijdt zijn resultaten altijd wel bij elkaar. Hoe Pecco Bagnaia het gaat doen is even afwachten. De kampioen van de Moto2 2018 maakte tijdens de eerste test in Maleisië in ieder geval indruk met snelle rondetijden.


Tech 3 KTM

De overstap van Yamaha naar KTM heeft de startwaarde van het team een flink stuk laten kelderen. Ook het afscheid van Johann Zarco doet de kansen op punten voor het team wat ons betreft geen goed. Het team is in look wel wat op het F1-team van Toro Rosso gaan lijken.

Op basis van zijn extra jaar MotoGP ervaring krijgt Shayrin een wat hogere waarde dan teamgenoot Oliveira. Of die tweede daarmee een koopje is ten opzichte van de nummer 2 van het rookie-klassement van 2018 weten we niet, maar laat je wel een interessante keuze.


Petronas Yamaha

Door de overstap van Tech3 naar KTM was Yamaha op zoek naar een nieuw satelliet-team. Het Maleisische SRT team wilde graag naar de MotoGP en zo vonden de twee elkaar in een nieuwe combinatie. Met Franco Morbidelli werd de Rookie van het Jaar 2018, en vriend van VR46, vastgelegd die het samen met (ook al goede bekende van Rossi) Fabio Quartararo op de Yamaha’s mogen gaan beginnen. Doordat het hun eerste jaar in de MotoGP is en de weinig ervaren coureurs zijn ze nog niet al te hoog ingeschat, maar als je de gok aandurft kan het wel eens een goede zijn…


Aprilia

Slechts vier top 10-plekken behaalde het team van Aprilia in 2018, allemaal op naam van Aleix Espargaro. Waar ze vorig jaar nog gedeeld laatste/goedkoopst waren aan de start van het seizoen zijn ze dit jaar toch wat duurder geworden. Hoe dat komt? Andrea Iannone heeft de motor overgenomen van Scott Redding, en over de snelheid van de Italiaan bestaat weinig twijfel. Maar de betrouwbaarheid van “The Maniac” laat nog wel eens te wensen over. Toch verwachten we dat hij een aantal positieve uitschieters kan laten zien. Je timing om hem op te stellen moet alleen wel precies goed zijn…


Avintia Ducati

Het minste team van 2018. Scoorde vaker niet dan wel punten en had de meeste DNF’s achter de naam staan. Kan niet anders dan dat ze ook in ons klassement de hekkensluiter zijn. De coureurs hebben allebei de nodige GP’s achter hun naam staan, maar Rabat en Abraham zijn hoogvliegers noch aanstormende talenten. Broodnodig bij de start van het seizoen om je budget te redden, maar waarschijnlijk één van de eerste verkoop-opties nadat je wat geld hebt verdiend.